قانون عرضه و تقاضا در مورد ارتباط فروشندگان کالاها و مشتریان آن کالا است در واقع این قانون رابطه بین مقدار کالایی را در بازار با نرخ آن نشان می‌دهد.

یعنی میزان در دسترس بودن آن کالا یا مورد استفاده بودن آن در تعیین قیمت آن موثر است.

کاهش تعداد یک نوع کالا در بازار با وجود تقاضای زیاد مردم باعث افزایش قیمت این محصول می‌شود. همین جریان برعکس هم اتفاق می‌افتد، کالایی در بازار بیشتر از تقاضای مردم است در نتیجه قیمتش کاهش می‌یابد.

  • قانون تقاضا می‌گوید که قیمت‌ بالای یک کالا منجر به کاهش تقاضا می‌شود. در واقع مردم از خرید محصولی که آن‌ها را به زحمت بیندازد اجتناب می‌کنند. در نتیجه از تعداد فروش آن کالا کاسته می‌شود.
  • قانون عرضه می‌گوید که قیمت بالای یک محصول منجر به افزایش عرضه آن محصول می‌شود؛ زیرا فروشندگان به دنبال  افزایش درآمد هستند.
  • هر دو قانون در تعیین قیمت و ارزش‌گذاری  بر محصولات موجود در بازار و تعداد آن در بازار تاثیرگذار هستند.
  • البته در این میان چندین عامل دیگر  نیز وجود دارند که بر عرضه و تقاضا، قیمت‌ها و کمیت کالا در بازار تاثیر می‌گذارند.

قانون عرضه و تقاضا در دو جهت مخالف اما در یک راستا در حرکت‌اند و در جایی که به یکدیگر می‌رسند هر دو به هم فشار وارد می‌کنند تا به حالت تعادل برسند.

مثال بارز از عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا: در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش ناگهانی محصولات بهداشتی مثل الکل، ماسک و دستکش مواجه شدیم، میزان کاهش تعداد محصولات مذکور آنچنان زیاد بود که در اکثر مغازه‌ها و داروخانه‌ها این محصولات یافت نمی‌شد، اما اگر احتمالا کسی این محصولات را در فروشگاه یا داروخانه‌ای می‌یافت با قیمتی بسیار بالا مواجه می‌شد.

البته همچنان هم با قیمت بالای ماسک و الکل مواجه می‌شویم با وجود اینکه تقریبا میزان عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.