ارزشگذاری برند چیست؟
 brand evaluation
brand value

ارزش گذاری برند به فرآیند ارزیابی ارزش و عملکرد یک برند در بازار اشاره دارد. این شامل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک برند برای تعیین ارزش کلی و پتانسیل رشد آن است. ارزش گذاری برند را می توان از طریق روش های مختلفی مانند ممیزی برند،  نظرسنجی مشتری، تحقیقات بازار و تحلیل رقبا انجام داد. هدف از ارزش گذاری  برند، درک چگونگی درک یک برند توسط مخاطبان هدف و شناسایی زمینه‌های بهبود  است. با انجام ارزش گذاری برند، کسب‌وکارها می‌توانند بینشی در مورد شهرت برند، وفاداری مشتری، موقعیت بازار و عملکرد کلی کسب کنند. از این اطلاعات می  توان برای توسعه استراتژی های موثر برند، بهبود کمپین های بازاریابی و  افزایش تعامل و رضایت مشتری استفاده کرد.
ارزشگذاری برند یا نشان تجاری (brand evaluation) که به تعیین ارزش برند می‌پردازد (Brand Value)، ارزشی است که مشتریان بالفعل و بالقوه از یک برند درک می‌کنند. ارزش برند با میزان اعتماد مشتری از یک برند اندازه‌گیری و تعیین می‌شود. ارزش برند یک شرکت می‌تواند با  مقایسه درآمد مورد انتظار آینده از یک محصول با نام تجاری با بدون نام تجاری معادل با آن محاسبه شود. این تفاوت، که معمولاً همان سود حاصله‌ است، به معنی میزان اعتماد مشتریان به این برند، و تمایل آن‌ها برای پرداخت بیش از قیمت نسبت به برندهای رقیب با ادراک ارزش پایین تر است. منتها این محاسبه بر  اساس تقریب است. این ارزش می‌تواند شامل ویژگی‌های ملموس، کارکردی و ویژگی‌های غیر ملموس و  احساسی باشد.

ارزشگذاری برند و ارزیابی برند مقولات بسیار مرتبطی هستند که مکمل یکدیگرند. ارزش برند محدودتر است و صرفاً عوامل مالی را در نظر می گیرد. ارزیابی برند فرآیند تعیین ارزش یک برند با استفاده از معیارهای مربوطه است که تأثیر برند را بر کاربران و مصرف کنندگان می سنجد که شامل عوامل پولی و غیر پولی است و از دیدگاه ذینفعان توضیح داده شده است.
استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ (ISO 10668)  که یکی از استانداردهای سازمان جهانی ایزو است.ارزشگذاری برند اپل، کوکاکولا، مک‌دونالد، سامسونگ یا لامبورگینی تمام این‌ها نام‌هایی هستند که ذهن ما را به کیفیت و  محصول خاصی سوق می‌دهند. اما هر نامی ازاین‌ دست تنها یک اسم یا لوگو نیست.  برند یا نام تجاری یک شرکت چیزی است که مشتریان هنگام استفاده از محصولات  آن شرکت درک می‌کنند. با در نظر گرفتن این مورد، ارتباط برند با خریداران و  تجربه خرید و استفاده می‌تواند نشانگر ارتباط تنگاتنگ یک برند با ارزش  مالی آن باشد.ازاین‌رو، برند باارزش‌ترین سرمایه نامحسوس یک شرکت یا سازمان  به‌حساب می‌آید. برای تعیین ارزش مالی برندهای موجود رویه‌ها و الزاماتی  تهیه و تدارک دیده‌شده است. در همین راستا، استاندارد  ISO 10668:2010 الزامات و اصولی را که در ارزش‌گذاری یک برند ضروری است ارائه می‌دهد. ایزو ۱۰۶۶۸ توسط کمیته پروژه ISO/PC 231 مدیریت انرژی سازمان ایزو تهیه گشته است. این استاندارد بین‌المللی تعیین کننده الزاماتی پیرامون رویه‌ها و روش‌های اندازه گیری ارزش مادی برند می‌باشد.

ارزش برند (Brand Value)، این واژه به معنی  ارزش شناخته شده از یک برند  است و می‌تواند روی قیمت بالاتر برای محصول یک  شرکت تأثیر داشته  باشد.(Monash Marketing Dictionary). کلیه ارزش سودآور  درک شده در ذهن  مشتری از یک برند هم ارزش برند نامیده می‌شود(Raynet  Business &  Glossary).


سئوالات متداول:
منظور از ارزش گذاری برند چیست؟
تعریف: ارزشگذاری برند فرآیندی است که برای محاسبه ارزش یک برند یا مقدار پولی  است که طرف دیگر آماده است برای آن بپردازد استفاده می شود. یک برند شامل عناصر ملموس و ناملموس مربوط به سبک، فرهنگ، موقعیت، پیام ها، وعده ها و ارزش پیشنهادی شرکت است.

تکامل برند چیست؟
تکامل برند فرآیند بهبود مستمر یک نام تجاری است. همچنین شامل بهبود نظرات مشتریان و مشتریان بالقوه در مورد شرکت با تغییر زمان ها، بازارها، مدها و نیازهای مصرف کننده است.

چرا ارزیابی برند مهم است؟
فکر می کنید برند شما یک گنج است زیرا سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد آن کرده اید. اما ارزیابی برند می تواند حقیقت جایگاه برند شما را از منظر عینی به شما نشان دهد. این به شما کمک می کند تا هرگونه ضعف یا مشکلی را شناسایی کنید تا بتوانید آنها را به طور موثر برطرف کنید

چگونه ارزیابی برند انجام دهیم؟
6 گام برای یادگیری نحوه ارزیابی سلامت برند
1-مشخص کنید که امیدوارید از چه چیزی رها شوید.
2-مشخص کنید که امیدوارید چه چیزی بدست آورید.
3-نام تجاری خود، دارایی ها و اهداف آن را تعریف کنید.
4-مخاطب هدف خود را شناسایی و بشناسید.
5-تمرکز خود را به سمت داخل مجموعه خود معطوف کنید.
6-رویکرد خرده فروشی را اتخاذ کنید.
7-تکرار

ارزش برند با مثال چیست؟
ارزش برند ارزش پولی برند شماست، اگر بخواهید آن را بفروشید. اگر قرار باشد شرکت شما ادغام شود یا توسط کسب و کار دیگری خریداری شود و آنها بخواهند از نام، لوگو و هویت برند شما برای فروش محصولات یا خدمات استفاده کنند، ارزش برند شما مبلغی است که برای این حق به شما می پردازند.

تعریف برند چیست؟
برند در بازاریابی به چه معناست؟ نام تجاری محصول یا خدماتی است که دارای هویت منحصر به فرد و بلافاصله قابل تشخیص است که خود را از سایرین در صنعت خود متمایز می کند. مصرف کننده نام محصول، برچسب و بسته بندی را با ویژگی های خاصی مانند ارزش، کیفیت یا سلیقه مرتبط می کند.

نام برند را چگونه ارزیابی می کنید؟
از این ویژگی‌های ضروری ناشی می‌شود که اطمینان حاصل می‌کند که استفاده از نام برای کسب و کار شما و به خاطر سپردن مشتریان شما آسان است.
معنی دار است.
متمایز است.
در دسترس است.
قابل محافظت است.
ماندگار است.

   

تماس با کاراسهم
کاراسهم: کارشناسی رسمی دادگستری، ارزشگذاری شرکت، برند، سهام و اوراق بهادار

برای اخذ مشاوره رایگان در خصوص انواع ارزشگذاری و کارشناسی رسمی دادگستری، با  تکمیل فرم، پیام خود را به صورت آنلاین برای ما ارسال کنید یا از طریق  راه‌های ارتباطی نوشته شده، با ما تماس حاصل فرمایید.

آدرس: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خ سنجابی، میدان مینا، خ مینا، خ داراب نیا، شماره ۱۶ واحد ۵، کد پستی: 1913653155

شماره تلفن: 90-26408589 ، 22900811 و 26415957

شماره همراه/ایتا/بله/سروش: 09931736730

پست الکترونیک: info@KaraSahm.ir

ارزشگذاری شرکت و ارزشگذاری سازمان
Company valuation and organization valuation

ارزشگذاری استارت آپ‌ها و شرکت‌های نو پا
Valuation of start-ups and fledgling companies

ارزشگذاری سهام و ارزشگذاری اوراق بهادار
Stock valuation and securities valuation

ارزشگذاری برند و ارزشگذاری نشان تجاری
Brand valuation and trademark valuation

ارزشگذاری و حسابرسی توسط کارشناس رسمی دادگستری
Valuation and audit by an official judicial expert